

dev) who performed a widely spaced event-related fMRI word vs. Connectotyping was employed on data from twenty-four participants (12 male, mean age 24.8 years, 2.57 std. We use connectotyping, which efficiently models functional brain connectivity to reveal the progression of temporal brain connectivity patterns in task fMRI. Traditional analyses are limited to associating activation patterns in particular regions with specific cognitive operation, largely ignoring regional cross-talk or dynamic connectivity, which we propose is crucial for characterization of brain function in the context of task fMRI. Task-based functional MRI (fMRI) has greatly improved understanding of brain functioning, enabling the identification of brain areas associated with specific cognitive operations. The results suggest that even extensive second language experience is insuffi cient for second language learners without native voicing experience to acquire such a distinction. We examine this scenario in a study of VOT-based stop contrast discrimination by participants without native VOT-based stop experience, and participants whose native language exploits VOT-differences as a secondary cue.

Little, however, is known about the way in which nonnative and second language contrasts are acquired when they involve linguistic dimensions that are un-exploited and non-contrastive in an individual's native language (as opposed to a different organisation of a shared linguistic dimension). This pervasive shaping effect of native language acquisition often results in 'accented' second language speech perception and production, when the languages differ in their phonemic inventory or the phonetic realisation of shared phonemes. More than 50 years of research has shown that native language experience shapes the perception not only of an individual's fi rst/native language, but also languages subsequently acquired. Y se comprobó que ambos formatos de la prueba resultan válidos para su administración. Asimismo, se observó que los niños de nivel socioeconómico medio presentaron un desempeño significativamente mayor que los niños de nivel socioeconómico bajo. Respecto de los resultados de validez, se obtuvieron correlaciones significativas con pruebas de vocabulario (WISC IV), de eficacia lectora (TECLE) y de comprensión lectora (CLP). Se obtuvieron puntuaciones que evidencian medidas muy satisfactorias de consistencia interna de los ítems y de estabilidad temporal. Con este propósito, se administró la prueba a 474 niños que la completaron de manera escrita y a 105 niños que lo hicieron de manera virtual. Se cotejaron también los resultados obtenidos a partir de su aplicación en formato papel e informatizado. Asimismo, se comparó el desempeño en este test en niños de distinto nivel socioeconómico. El objetivo de este trabajo consistió en mostrar las propiedades psicométricas de un instrumento para la evaluación de la capacidad de realizar inferencias léxicas (¿Qué Palabras Infiero? ) y su desempeño en niños de 3ro a 4to grado de escolaridad primaria. Estas permiten dar sentido a palabras desconocidas apelando al contexto discursivo en el que se encuentran. Existe una clase de inferencias que se encuentra muy ligada al conocimiento de vocabulario, las denominadas léxicas. Es un aspecto central de esta, a partir del cual se repone información que no se encuentra explícitamente enunciada.


La realización de inferencias sucede de manera espontánea en los procesos de comprensión del discurso oral o escrito.
